Jesper Højer
Carriére

Jesper Højer nieuwe CEO van Jumbo: een frisse wind of een harde zakelijke koers?

18 september
DoorMike
Mike

Mike schrijft duidelijke, scherpe en soms eigenwijze artikelen over alles wat er speelt in Nederland en soms het buitenland. Van opvallend nieuws en slimme tips tot wonen, werk, tech en meer. Geen wollige taal of lo…

Bekijk volledige bio

Per 1 januari 2026 neemt Jesper Højer het roer over bij Jumbo Supermarkten. Het klinkt als een simpel nieuwsfeit – een nieuwe CEO, weer een wissel in de bestuurskamer – maar in werkelijkheid gaat hier een wereld achter schuil. Jumbo is geen klein bedrijfje dat je even “doorschakelt” naar een nieuwe leider. Het is een supermarktimperium, een familiebedrijf met wortels in Brabant en een stevige reputatie in Nederland én Vlaanderen. En nu komt er dus een Deen aan het hoofd te staan, iemand die eerder bij Lidl al liet zien hoe je in een meedogenloze markt overeind blijft.



Wie is Jesper Højer eigenlijk?

De naam Jesper Højer doet misschien niet bij iedereen meteen een belletje rinkelen, maar in supermarktland is hij geen onbekende. Van 2017 tot 2019 was hij CEO van Lidl International. Dat klinkt kort, en dat ís het eigenlijk ook, maar in die paar jaar zette hij een aantal flinke stappen. Hij loodste Lidl door een periode van stevige internationale groei, vooral in West-Europa. Hij stond bekend om zijn focus op efficiëntie, kostenbeheersing en een bijna obsessieve drang naar eenvoud.

Dat laatste klinkt wat saai – eenvoud – maar bij Lidl betekende het: minder franje, meer snelheid, en altijd de scherpste prijs in de markt. Iets wat Nederlandse consumenten ook steeds meer lijken te waarderen. Lidl heeft in Nederland en België stevig marktaandeel veroverd, en dat is deels dankzij de koers die Højer destijds inzette.

Wat opvallend is: Højer stapte vrij plotseling op bij Lidl, officieel om “meer tijd met zijn familie door te brengen”. Een klassiek excuus in de top van het bedrijfsleven, maar insiders fluisteren al jaren dat er meer speelde. Interne spanningen, botsingen met de familie achter Lidl – het zijn de dingen waarover niet openlijk wordt gesproken, maar die vaak een rol spelen in dit soort snelle vertrekken.

Waarom Jumbo juist hem wil

De familie Van Eerd, eigenaar van Jumbo, heeft niet de makkelijkste jaren achter de rug. Van het overlijden van oprichter Karel van Eerd tot juridische problemen rondom zoon Frits en natuurlijk de voortdurende strijd met Albert Heijn en Lidl. Jumbo staat weliswaar nog steeds stevig op de tweede plek in de Nederlandse markt, maar de groei begint te stokken.

Met Jesper Højer haalt Jumbo een man binnen die precies weet hoe je moet opereren in een markt waarin prijsdruk en concurrentie elke dag voelbaar zijn. Hij is geen flamboyante visionair, geen charismatische Steve Jobs van de supermarkten. Maar hij is wel iemand die kan rekenen, snijden en structureren. De keuze voor Højer voelt daarom als een signaal: Jumbo kiest voor zakelijkheid, voor scherpte, voor iemand die de boel misschien weer even op de rit zet.

En toch: dat kan ook spannend zijn. Jumbo is namelijk niet zomaar een “harde” supermarkt. Het merk is groot geworden met de slogan “7 zekerheden”, met een glimlach, met het idee dat boodschappen doen ook gewoon leuk kan zijn. Past een no-nonsense Deense manager in die cultuur?



Een familiebedrijf versus een manager van buitenaf

Het verschil kan bijna niet groter zijn. Jumbo is geworteld in Brabantse gezelligheid, in het idee van “ons kent ons”. Zelfs de commercials ademen dat gevoel van warmte en samenhorigheid. En daar komt nu iemand binnen die uit een heel andere traditie komt. Bij Lidl draait alles om strak management, weinig emotie en veel spreadsheets.

Het zou kunnen dat Højer precies dat stukje discipline brengt dat Jumbo nodig heeft. Maar er is ook een risico dat de cultuur van het bedrijf eronder gaat lijden. Werknemers die gewend zijn aan een gemoedelijke, soms wat chaotische aanpak, kunnen zich plots geconfronteerd zien met een topman die vooral cijfers ziet en minder aandacht heeft voor zachte factoren.

Een anekdote die in de wandelgangen rondgaat: tijdens zijn tijd bij Lidl zou Højer in vergaderingen vaak vragen “waarom?” – tot vervelens toe. Waarom deze actie? Waarom dit assortiment? Waarom dit proces? Het leverde hem de bijnaam “Mr. Why” op. Dat kan verfrissend zijn, maar óók frustrerend als je al jaren ergens werkt en denkt dat iets gewoon vanzelfsprekend is.

Wat dit betekent voor de markt

Voor de consument is de benoeming van een nieuwe CEO niet direct zichtbaar. Toch kan dit op termijn gevolgen hebben. Als Højer de prijsstrategie van Jumbo scherper maakt, kan dat leiden tot een nieuwe prijsoorlog met Albert Heijn en Lidl. Daar zit niemand in de sector écht op te wachten, want prijsoorlogen vreten marges weg en maken de keten kwetsbaar. Maar voor consumenten betekent het natuurlijk lagere prijzen – en dat is in tijden van inflatie geen onbelangrijk detail.

Daarnaast zou Højer Jumbo ook kunnen pushen richting verdere digitalisering. Lidl experimenteerde onder zijn leiding al met apps en nieuwe kassaloze concepten, iets wat Jumbo nog niet grootschalig heeft opgepakt. Online boodschappen doen is in Nederland nog steeds aan het groeien, en daar kan Jumbo nog flinke stappen zetten.

Een spannend hoofdstuk voor Jumbo

De komst van Højer voelt als het begin van een nieuw hoofdstuk voor Jumbo. Of het een succes wordt? Dat weet niemand. Zijn trackrecord is goed, maar niet onomstreden. Hij staat bekend om zijn analytische blik, maar ook om zijn harde stijl. Dat kan precies zijn wat Jumbo nu nodig heeft, maar het kan ook leiden tot spanningen binnen het bedrijf.

Wat in ieder geval duidelijk is: Jumbo durft. In plaats van te kiezen voor een interne opvolger of iemand uit de Nederlandse markt, kiezen ze bewust voor een internationale speler met een frisse blik. Dat getuigt van lef – en misschien ook wel van een zekere noodzaak.

Want laten we eerlijk zijn: de tijden van dubbele groeicijfers in de supermarktwereld zijn voorbij. Het draait nu om behoud van marktaandeel, om slim omgaan met kosten, en om toekomstbestendig worden in een wereld die steeds digitaler en duurzamer moet.

Officieel CEO van Jumbo

Op 1 januari 2026 begint Jesper Højer officieel als CEO van Jumbo. De komende maanden zal hij zich inwerken en langzaam zijn stempel drukken. De vraag is: wordt Jumbo met hem zakelijker, efficiënter en internationaler? Of verliest het bedrijf juist een stukje van de charme die het groot heeft gemaakt?

Relevante artikelen

Bekijk meer