Hoe de strijd tussen platform giganten de Nederlandse handel op zijn kop zet
Het retaillandschap is aan het veranderen, en niet zo’n beetje ook. Waar Nederlandse retailers ooit dachten veilig te zijn met hun bekende merken en fysieke winkels, is de realiteit nu anders. Nieuwe spelers zoals Temu, Shein en het gloednieuwe Amazon Haul zorgen voor een ware prijsoorlog. Goed voor de consument, maar een nachtmerrie voor traditionele winkels. Marges slinken, concurrentie wordt moordend en duurzaamheid lijkt steeds verder naar de achtergrond te verdwijnen. Tijd om eens diep in te duiken op hoe deze giganten te werk gaan en wat hun impact is op de Nederlandse markt.
Pinduoduo: De machine achter Temu

Wie Temu zegt, zegt eigenlijk Pinduoduo. Dit Chinese moederbedrijf, dat ook de online marktplaats Pinduoduo en het ‘community-group-buying-platform’ Duoduo Maicai runt, is de drijvende kracht achter het razendsnelle succes van Temu.
Met ‘slechts’ 18.000 medewerkers haalt Pinduoduo in 2024 al een geschatte bruto handelswaarde (GMV) van tussen de 54 en 66 miljard dollar. En dat is nog maar het begin. Tegen 2027 wil Temu maar liefst 300 miljard dollar binnenhalen. Hoe? Door agressief uit te breiden, slimme marketing in te zetten en voortdurend nieuwe verkoopmodellen te testen.
Veel mensen dachten dat Temu een eendagsvlieg zou zijn. De spotgoedkope prijzen en gratis verzending leken niet houdbaar. Toch was dit slechts een strategie om razendsnel marktaandeel te winnen. Nu de prijzen stijgen en de marketingkosten dalen, wordt duidelijk dat Temu nog lang niet van plan is om te stoppen. Het platform heeft inmiddels al drie verschillende businessmodellen gelanceerd om wereldwijd voet aan de grond te krijgen.
De drie verkoopmodellen van Temu
Temu heeft niet één, niet twee, maar drie manieren gevonden om zijn producten aan de man te brengen. Dit zorgt voor flexibiliteit, schaalvoordelen en – uiteraard – nóg scherpere prijzen.
1. Fully-Managed Model: goedkoop en simpel
Bij dit model leveren leveranciers goedgekeurde producten aan een Temu-magazijn, waarna Temu de verkoop en logistiek verzorgt. Dit model heeft weinig eisen voor leveranciers en is vooral geschikt voor kleine en lichte producten. Nadelen? Lange levertijden en mogelijke compliance-risico’s. Toch is dit de populairste optie in markten waar weinig lokale verkopers actief zijn.
2. Semi-Managed Model: sneller leveren, breder assortiment
Hier verzenden leveranciers hun producten naar regionale magazijnen dichter bij de klant. Dit verkort levertijden en vergroot het assortiment. Sinds maart 2024 is dit model al in negen landen uitgerold, waaronder de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk en sinds juli ook Nederland. Dit betekent dat we in Nederland binnenkort sneller bestelde Temu-producten in huis kunnen hebben.
3. Third-Party (3P) Model: voor exclusieve merken
Rond Black Friday 2024 introduceerde Temu een derde model. Dit model is bedoeld voor specifieke merken die volledige controle willen over hun verkoopstrategie, maar het platform wel willen gebruiken. Een interessante optie, maar voorlopig nog niet toegankelijk voor alle handelaren.
Amazon Haul: De wanhopige achtervolging

Amazon zag de opkomst van Temu en Shein natuurlijk niet met lede ogen aan. De Amerikaanse gigant wist dat het actie moest ondernemen en lanceerde eind 2024 ‘Amazon Haul’. Dit platform is speciaal gericht op de prijssensitieve consument en functioneert grotendeels volgens het ‘fully-managed-model’ van Temu. Amazon verzorgt de logistiek en marketing, terwijl handelaren hun prijzen bepalen.
Maar hier zit een addertje onder het gras. Terwijl Temu miljarden uitgeeft aan marketing en een leger aan verkopers heeft, start Amazon Haul met slechts een paar honderd aanbieders. Daarnaast mogen alleen producten tot 20 dollar op het platform worden verkocht. De vraag is dus of Amazon echt in staat is om Temu te verslaan, of dat Haul slechts een zwakke tegenreactie blijft.
Amazon test nieuwe concepten meestal een paar maanden in de VS voordat ze uitbreiden naar andere markten. Het is dus nog afwachten of Haul ook naar Europa komt. Maar als het zover is, kan het de Nederlandse e-commerce nog verder opschudden.
Wat betekent dit voor de Nederlandse retail?
De enorme groei van platforms zoals Temu en Shein heeft een directe impact op Nederlandse retailers. Lage prijzen zetten druk op marges, dwingen lokale winkels om kortingen te geven en maken het moeilijk om te concurreren. Consumenten wennen snel aan de lage prijzen, wat betekent dat traditionele retailers structureel hun prijsstrategie moeten herzien.
Maar er is meer aan de hand dan alleen prijsdruk.
- Duurzaamheid onder druk: Goedkope producten en gratis verzending lijken leuk, maar ze stimuleren overconsumptie en zorgen voor een enorme belasting op het milieu.
- Nieuwe regelgeving nodig: Platforms als Temu opereren nog grotendeels buiten de Europese wetgeving. Strengere importregels en belastingmaatregelen zouden een gelijk speelveld moeten creëren.
- Consumentenbewustzijn groeit: Hoewel lage prijzen verleidelijk zijn, worden consumenten steeds bewuster van duurzaamheid en ethische productie. Dit biedt kansen voor retailers die inzetten op kwaliteit en verantwoord ondernemen.
De toekomst: Europese retailers moeten schakelen
De Europese retailsector moet zich aanpassen aan de realiteit van deze nieuwe platformeconomie. Strengere regelgeving kan helpen, maar ook retailers zelf zullen nieuwe strategieën moeten ontwikkelen om concurrerend te blijven. Dit kan bijvoorbeeld door in te zetten op duurzaamheid, service en exclusieve producten die niet zomaar via Temu of Shein te krijgen zijn.
De consument speelt hierbij een cruciale rol. We willen allemaal goedkope spullen, maar beseffen we ook welke gevolgen dat heeft? Meer bewustwording en educatie over verantwoord consumeren kunnen helpen om de balans te herstellen. Maar de vraag blijft: kan de Nederlandse retail overleven in een wereld waarin Temu, Shein en Amazon Haul de dienst uitmaken? Of is dit het nieuwe normaal?