Er zijn van die momenten waarop zelfs de grootsten der aarde besluiten dat het tijd is om afscheid te nemen. Voor mode-icoon Tommy Hilfiger kwam dat moment in de vorm van de Flag, zijn 62-meter lange superjacht dat jarenlang de oceaan overstak alsof het een catwalk op golven was. En ja, vanzelfsprekend werd dit kunststukje in Nederland gebouwd. Waar anders?
De boot, die al sinds begin vorig jaar in de etalage stond, hing eerst voor een stevige €43 miljoen te koop. Een bedrag waar je bijna een kleine voetbalclub voor koopt. Maar net als in de modewereld geldt ook op zee: soms moet je water bij de wijn doen. Tegen de tijd dat er echt interesse was, was de prijs inmiddels onder de €40 miljoen gezakt. Het is een tikje ironisch: een miljardair die moet toegeven aan de markt.
Tommy Hilfiger – Alles op een rijtje

Een jacht dat écht gebruikt werd
Veel superjachten liggen te verstoffen in havens, met eigenaren die ze amper aanraken. Ze dienen meer als statussymbool dan als plek van ontspanning. Maar Hilfiger deed het anders. Hij stapte daadwerkelijk vaak aan boord, alsof hij er wilde bewijzen dat luxe ook functioneel kan zijn.
“Nergens krijg je meer service en privacy dan op een jacht,” zei hij ooit trots in een interview. En eerlijk, wie hem ooit zag poseren op dat schip wist meteen: dit was geen bijzaak, dit was zijn tweede huis. Alles droeg zijn handtekening – van de kleuraccenten tot het meubilair. Het was een verlengstuk van zijn merk, maar dan met een horizon van 360 graden.
Luxe voor de happy few
De Flag had plaats voor 18 gasten en een crew van 17 mensen die 24/7 klaarstonden om champagne te schenken, handdoeken te vouwen en misschien zelfs de zonnebril van Hilfiger te poetsen. De gasten konden zich vermaken in een whirlpool die groter is dan de badkamers van de meeste appartementen in Amsterdam.
Toch voelde het voor Hilfiger blijkbaar klein. Want ja, 18 gasten, dat is leuk voor een intiem feestje, maar niet bepaald voor een extravagante modeshow op zee. Hij wilde meer. Groter.
De liefde voor Nederland
Wat opvallend blijft: Hilfiger kiest keer op keer voor Nederland als het gaat om zijn drijvende paleizen. De Flag werd ontworpen door De Voogt Naval Architects, het vertrouwde ontwerpbureau van Feadship. En laat Feadship nou net Hilfigers favoriete scheepsbouwer zijn. Hij noemde ze ooit “by far” de beste in hun vak.
En gelijk heeft hij. Nederland heeft een soort stille trots als het om jachten gaat. Terwijl wij zelf met onze sloepjes over de grachten varen, worden hier schepen gebouwd die letterlijk de wereld over gaan. Een mix van Calvinistisch vakmanschap en stille overdaad – een beetje zoals een Hilfiger-colbert dat netjes is afgewerkt maar toch een glanzend randje heeft.
Een mysterieus prijskaartje
Wat Hilfiger uiteindelijk daadwerkelijk kreeg voor zijn geliefde jacht, blijft onduidelijk. Het exacte bedrag is nooit gedeeld, en eerlijk gezegd maakt dat het verhaal alleen maar spannender. Was er een Russische oligarch die toehapte? Een Arabische prins die vond dat zijn vloot wel een ‘bescheiden’ extra boot kon gebruiken? Of misschien gewoon een Amerikaanse vastgoedmagnaat die genoeg had van de Hamptons?
Wat we wel weten: de modekoning stapte niet berooid van boord. Hij kreeg een flinke zak geld, en vooral de ruimte – letterlijk en figuurlijk – om te dromen van iets nieuws.
Het einde van een hoofdstuk, maar niet van de reis
Hilfiger neemt geen afscheid van de zee. Integendeel. Dit voelt eerder als een tussenstop. Alsof hij een maatpak heeft ingeruild omdat hij zin heeft in een volledig nieuwe garderobe. De kans dat zijn volgende schip weer uit Nederland komt, is groot. Want wie eenmaal door Feadship is verwend, neemt geen genoegen meer met minder.
En dus wacht de jachtwereld nu met ingehouden adem. Hoe groot gaat zijn volgende project worden? Een drijvend modepaleis met een catwalk? Een privéstrand dat uitklapt aan de zijkant? Alles is mogelijk.
Voor nu is de Flag niet langer zijn speeltje. Het vaart uit onder een nieuwe eigenaar. En Tommy? Die kijkt waarschijnlijk alweer naar schetsen van iets dat nóg groter, nóg spectaculairder en vooral nóg meer ‘Tommy’ is.