Zelfrijdende auto’s spreken al jaren tot de verbeelding. In sciencefictionfilms razen ze moeiteloos over de snelweg, zonder bestuurder, zonder files, zonder ongelukken. Maar hoe ver zijn we anno 2025 nu écht met deze technologie? En wanneer kunnen we massaal instappen zonder handen aan het stuur?
In deze blog duiken we in de huidige stand van zaken van autonoom rijden, bespreken we de technologie erachter én werpen we een blik op wat er nog nodig is om deze droom volledig te realiseren.

Alles op een rijtje
Wat is een zelfrijdende auto eigenlijk?
Een zelfrijdende auto, ook wel autonoom voertuig genoemd, is een auto die zelfstandig kan rijden zonder menselijke tussenkomst. Dat gebeurt met behulp van een combinatie van:
✔️ Camera’s en sensoren (zoals radar en lidar)
✔️ GPS en digitale kaarten
✔️ Kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning
✔️ Geavanceerde software die verkeersregels interpreteert en beslissingen neemt
De Society of Automotive Engineers (SAE) onderscheidt 6 niveaus van autonomie, van level 0 (geen automatisering) tot level 5 (volledig autonoom, zonder stuur).

Waar staan we nu in 2025?

In de praktijk bevinden de meeste systemen zich tussen level 2 en 3:
- Level 2 (zoals Tesla Autopilot en Volvo Pilot Assist): auto stuurt, remt en versnelt deels zelf, maar de bestuurder moet altijd opletten.
- Level 3 (zoals Mercedes Drive Pilot): onder bepaalde voorwaarden mag de bestuurder tijdelijk het rijden uit handen geven, maar moet kunnen ingrijpen als het systeem daarom vraagt.
Level 4 en 5 — waarbij een auto volledig zelfstandig rijdt — bestaan alleen nog in tests of in afgebakende omgevingen.
Wie zijn de grote spelers?
Enkele grote tech- en autofabrikanten werken hard aan zelfrijdende technologie:
- Tesla werkt aan Full Self-Driving (FSD), maar zit nog steeds op level 2, ondanks de naam.
- Waymo (onderdeel van Alphabet/Google) test al taxi’s zonder chauffeur in Phoenix, Arizona.
- Cruise (General Motors) en Aurora zijn actief in de VS met autonome bezorgdiensten en taxiritten.
- Mercedes-Benz heeft in Duitsland goedkeuring voor een beperkt werkend level 3-systeem op snelwegen.
In Nederland experimenteert VDL Groep met autonome shuttles en zijn er proeven met zelfrijdende bussen in Groningen en Helmond.
Lees ook:

Wat zijn de grootste uitdagingen?
Hoewel de technologie indrukwekkend is, zijn er nog veel obstakels:
✔️ Technisch
- Complexe verkeerssituaties, onverwachte wegsituaties en weersomstandigheden zijn lastig te interpreteren.
- AI-systemen moeten leren omgaan met ethische dilemma’s en uitzonderingen (zoals plotseling overstekende voetgangers).
✔️ Wettelijk
- Wetgeving loopt achter op de technologie. In veel landen is het verboden om zonder bestuurder te rijden.
- Verzekeringskwesties zijn ingewikkeld: wie is aansprakelijk bij een ongeluk?
✔️ Maatschappelijk
- Vertrouwen van consumenten in de technologie is (nog) laag.
- De overgangsfase — waarin zelfrijdende en menselijke bestuurders naast elkaar op de weg zijn — is risicovol.
Wat brengt de toekomst?
Experts verwachten dat de komende 5 tot 10 jaar vooral gericht zullen zijn op:
✔️ Autonome voertuigen in specifieke zones, zoals luchthavens, bedrijventerreinen of steden met slimme infrastructuur
✔️ Meer geavanceerde rijhulpsystemen in consumentenauto’s (level 3+)
✔️ Autonome vrachtwagens voor langeafstandsritten op snelwegen
✔️ Langzame uitrol van robotaxi-diensten in steden wereldwijd
Volledig zelfrijdende auto’s (level 5) die overal inzetbaar zijn — van smalle steegjes tot bergpassen — zijn naar verwachting nog minstens 10 tot 15 jaar weg.

We zijn er bijna, maar nog lang niet helemaal
Zelfrijdende auto’s zijn geen sciencefiction meer, maar ook nog geen dagelijkse realiteit. De technologie ontwikkelt zich razendsnel, maar loopt nog tegen technische, wettelijke en sociale grenzen aan. Toch ligt de toekomst open: autonoom rijden zal in fasen ons mobiliteitslandschap gaan veranderen — eerst in specifieke toepassingen, later op grote schaal.
Wil jij voorbereid zijn op de mobiliteit van morgen? Blijf dan op de hoogte van de ontwikkelingen en kijk kritisch naar wat ‘autonoom’ echt betekent. De revolutie is onderweg – maar nog niet gearriveerd. Benieuwd naar meer?