Er was eens… een fonkelnieuw Efteling Grand Hotel, waar u sinds deze maand sprookjesachtige nachten kunt beleven. Een sprookje mag best wat kosten, nietwaar? Het park dat decennialang bekendstond om de Droomvlucht, de Python en het Sprookjesbos, heeft nu een extra dimensie toegevoegd: een plek waar de magie niet om tien uur ’s avonds ophoudt, maar gewoon doorgaat tot in de kleine uurtjes.
En wie écht groots wil dromen, kiest natuurlijk niet voor een standaardkamer. Nee, dan moet het de Excellence Torensuite zijn: een verblijf dat qua allure niet zou misstaan in Las Vegas of Dubai. Het prijskaartje? Zo’n €1.500 per nacht, oplopend tot bijna €2.000 in het hoogseizoen. Ter vergelijking: een vijfsterren Hilton lijkt er bijna een koopje bij.
Wat krijgt u voor dat bedrag? Een bed van koningsformaat waarin u zich een vorst waant, een eigen wellness om het drukke parkleven van u af te spoelen, en een panoramisch uitzicht op het Sprookjesbos. Wie goed luistert, hoort misschien zelfs Holle Bolle Gijs zachtjes fluisteren bij de minibar – al is de champagne níét inbegrepen. Toegang tot het park is dat wél, voor wie zich nog even onder het gewone volk wil mengen.
De Efteling

Van dagje uit naar privé-pretkamer
De Efteling zet met dit Grand Hotel stevig in op een nieuwe koers: die van premium-beleving. Waar het park vroeger een plek was voor gezinnen die een dagje uit wilden, is het nu een volwaardige vakantiebestemming geworden. En de vraag is enorm. Nog vóór de grande opening stonden er al 22.000 reserveringen genoteerd.
Dat past precies in de strategie. Het park kan namelijk niet blijven groeien in bezoekersaantallen; de vergunningen zetten een plafond. De oplossing? Niet méér bezoekers, maar méér rendement per bezoeker. Met een investering van €50 miljoen, volledig uit eigen middelen gefinancierd, werd de droom van een groot Efteling-hotel eindelijk werkelijkheid.
Luxe als levensverzekering
Met 140 kamers en 644 bedden is het Grand Hotel een stevige uitbreiding op het bestaande verblijfsaanbod van de Efteling. Waar vakantieparken als Bosrijk en Loonsche Land vooral gericht zijn op gezinnen, mikt dit hotel op een internationaal en vermogend publiek. Denk aan zakenmensen die na een congres nog een rondje Symbolica willen doen, of koppels die hun huwelijksnacht doorbrengen tussen de sprookjesfiguren.

Het hotel biedt een compleet pakket: van luxe lobby’s en piccolo’s tot een spa, cocktailbar en fine dining. Daarmee concurreert de Efteling niet langer alleen met andere pretparken, maar ook met luxe resorts en citytrips. In 2024 boekte het park al een recordwinst van €36,8 miljoen bij 4,9 miljoen bezoekers. Met het Grand Hotel wil men dat momentum benutten.
De transformatie is duidelijk: de Efteling is niet meer uitsluitend een park voor kinderen, maar een bestemming die volwassen luxe combineert met kinderlijke verwondering. En dat is een slimme levensverzekering in een tijd waarin de grenzen voor fysieke uitbreiding zijn bereikt.
Grootse opening, grootse PR
Wie groots denkt, moet ook groots openen. De Efteling koos daarom voor een Guinness World Record: de grootste strik ter wereld, zorgvuldig om het hotel heen gespannen. Het was een stunt die wereldwijd aandacht trok – van Nederlandse journaals tot internationale reisblogs.

Het signaal was duidelijk: dit is geen gewone uitbreiding, dit is een nieuwe bladzijde in het sprookjesboek. Een bladzijde waarin marketing, beleving en prestige hand in hand gaan. De Efteling wist met één slimme PR-zet haar nieuwe hotel te positioneren als méér dan een plek om te overnachten: het werd een attractie op zich.
Kritiek en realisme
Toch klinkt er ook kritiek. Voor veel trouwe bezoekers voelt het prijsniveau buitensporig. De Efteling was ooit de plek waar elk gezin, groot of klein, terechtkon voor een betaalbaar dagje uit. Nu lijkt het park een parallel universum te creëren waarin luxe en exclusiviteit regeren. De vraag is: blijft de magie voor iedereen toegankelijk, of wordt het steeds meer een speeltuin voor de happy few?
De directie lijkt daar niet wakker van te liggen. De markt voor luxe-ervaringen groeit wereldwijd, en de Efteling wil die trein niet missen. Het hotel maakt onderdeel uit van een bredere trend: pretparken die resorts worden, waar bezoekers niet alleen komen voor een dagje achtbanen, maar voor een complete beleving van meerdere dagen.
Sprookjes kosten geld
Het Efteling Grand Hotel is méér dan een luxe accommodatie. Het is een strategische zet, een antwoord op de grenzen van groei. Waar vroeger de sprookjes eindigden bij de uitgangspoort, gaat het verhaal nu verder achter de glazen gevels van een vijfsterrenhotel.
Sprookjes kosten geld, dat is duidelijk. Maar in Kaatsheuvel hebben ze ontdekt dat sprookjes vooral veel opleveren.