Ferrari 166 Spyder Corsa
Lifestyle

“Ferrari 166 Spyder Corsa: hoe een race-icoon uit 1948 nu miljoenen waard is”

3 juni
DoorMike
Mike

Mike schrijft duidelijke, scherpe en soms eigenwijze artikelen over alles wat er speelt in Nederland en soms het buitenland. Van opvallend nieuws en slimme tips tot wonen, werk, tech en meer. Geen wollige taal of lo…

Bekijk volledige bio

Er zijn van die auto’s die meer zijn dan een verzameling metaal, rubber en benzine. Ze hebben karakter. Ze ademen geschiedenis. En soms – heel soms – komen ze op een veiling terecht. Zoals deze Ferrari 166 Spyder Corsa uit 1948, die onlangs voor een smakelijke 8,5 miljoen dollar van eigenaar wisselde. Klinkt veel? Wacht maar tot je weet wat je ervoor krijgt.

Eén van de eerste, letterlijk

Ferrari 166 Spyder Corsa
Ferrari 166 Spyder Corsa / Foto: Broad Arrow Auctions

Deze Ferrari is niet zomaar een klassieker. Het is een van de allereerste modellen die het merk ooit bouwde, toen Enzo Ferrari nog gewoon Enzo was, en het logo van het steigerende paard z’n eerste meters op het asfalt maakte. We hebben het hier over chassisnummer 004C – een van slechts twee wagens die Ferrari destijds afleverde aan de Italiaanse broers Soave en Gabriele Besanza. Niet slecht gekozen, die investering.

Lichtgewicht met een V12-hart

Ferrari 166 Spyder Corsa / Foto: Broad Arrow Auctions
Ferrari 166 Spyder Corsa / Foto: Broad Arrow Auctions

Wat dit model echt speciaal maakt? Het buizenframe, zo licht dat het bijna dansend over het asfalt gleed, en die mythische Tipo 166 Colombo V12. Een 2.0-liter motor die klonk als een oorlogskreet en tegelijk een serenade. Dit was geen auto om rustig boodschappen mee te doen – dit was pure racegeschiedenis in wording.

Rauw racen in een andere tijd

De 166 Spyder Corsa werd meteen ingezet voor het zware werk. Denk aan de Targa Florio en de Mille Miglia, twee wedstrijden waar het asfalt vaak ophield en de modder begon. Resultaten? Meer dan verdienstelijk, al zijn de exacte plekken waarop hij eindigde soms lastig te achterhalen. Maar dit was 1948. Veiligheidsgordels? Meh. Regenbanden? Droom lekker verder. Dit was racen met ballen en pechstrips.

Van circuit naar collectie

Na z’n actieve racejaren verdween de Ferrari niet van de radar. Integendeel. In 1957 kwam hij terecht bij de Amerikaanse familie Clark, waar hij meer dan vijftig jaar liefdevol werd gekoesterd. Geen showroompop, maar ook geen trailer queen. In 2015 werd hij voor het eerst verkocht en sindsdien dook hij op bij onder andere het prestigieuze Pebble Beach Concours d’Elegance, waar hij in 2004 z’n klasse won. Ook in 2019 en 2022 was hij daar te bewonderen.

Geen glimmend museumstuk

Ferrari 166 Spyder Corsa / Foto: Broad Arrow Auctions
Ferrari 166 Spyder Corsa / Foto: Broad Arrow Auctions

Wat chassis 004C extra charme geeft, is zijn originele staat. Geen overdreven restauraties, geen bling. De lak heeft wat ouderdomsvlekken, het leer ruikt naar vroeger, en je kunt bijna de geur van Castrol Classic uit de uitlaat dampen. Dit is hoe echte liefhebbers het graag zien: eerlijk, onversneden en met een verhaal dat je bijna kunt aanraken.

Is 8,5 miljoen dan veel?

Tja. Dat ligt eraan. Als je kijkt naar wat je ervoor krijgt – een stukje Ferrari-DNA, een startpunt van het merk dat nu wereldwijd symbool staat voor snelheid en stijl – dan is het misschien zelfs een koopje. Voor de koper is het in elk geval meer dan een auto. Het is een relikwie. Een echo uit een tijd waarin alles nog moest beginnen, en waarin een V12 met 140 pk als de toekomst voelde.

En zeg nou zelf: wie wil dat nou niet in z’n garage?

Relevante artikelen

Bekijk meer