Jaarcijfers Jumbo 2024 zijn bekendgemaakt, en het is even schakelen. Het familiebedrijf, dat jarenlang bekend stond om flinke groeicijfers, heeft dit keer te maken met een omzetdaling. Een flinke uitdaging dus, maar er zijn ook lichtpuntjes.
Wat zeggen de cijfers?
De totale omzet kwam in 2024 uit op €10,72 miljard, een daling van 2,7% vergeleken met 2023. Hoe dat komt? Vooral door de stop op tabaksverkopen (€400 miljoen omzetverlies) en de verzelfstandiging van La Place (€50 miljoen minder). Toch wist Jumbo €150 miljoen aan kosten te besparen, waardoor ze hun basis weer lekker op orde hebben.
En het goede nieuws: zonder die tabak zou de omzet met bijna 3% zijn gegroeid. De consumentenomzet van Jumbo Supermarkten bedroeg €10,64 miljard, een daling van 2,3%.
België doet het top
België was een echte opsteker. Jumbo groeide daar met 7% in bestaande winkels, terwijl de markt zelf maar met 1% groeide. Ook werden er vier nieuwe winkels geopend, waaronder een Jumbo Foodmarkt in Gent. En misschien wel het mooiste nieuws: Jumbo België draaide voor het eerst winst – een jaar eerder dan verwacht! Het totaal aantal winkels in België staat nu op 37.
Duurzaamheid en innovatie
Ondanks de daling blijft Jumbo vooruitkijken. Het nieuwe Centraal Distributiecentrum (CDC) in Nieuwegein zorgt ervoor dat producten sneller en verser in de winkels liggen. Met 8.000 zonnepanelen op het dak is het ook nog eens lekker duurzaam. Het scheelt 15.000 ritten per jaar, dus goed voor het milieu én de portemonnee.
Ook lanceerde Jumbo in 2024 het nieuwe foodmerk ‘Jumbo’s’. Dit merk focust op gezond, duurzaam en betaalbaar eten en wordt in 2025 verder uitgebreid. En met de introductie van 44 ‘Smaakmakers’ – producten die het koken met groenten makkelijker en leuker maken – speelt Jumbo slim in op de vraag van de klant.
Slim besparen
Jumbo heeft in 2024 flink bespaard. Dankzij samenwerkingen met Everest en Epic Partners konden de prijzen van veel A-merkproducten omlaag. Ze hebben ook een einde gemaakt aan grote sportdeals en de kantoororganisatie efficiënter ingericht. Resultaat: €150 miljoen bespaard.
Daarnaast zijn er maatregelen genomen tegen diefstal en agressie in de winkels. Hierdoor is de schade door diefstal met €30 miljoen verminderd. Ook dat draagt bij aan een stevigere basis voor de toekomst.
Lees ook: Economische gevolgen van vergrijzing in Nederland
Hoe gaat het in Nederland?
In Nederland verloor Jumbo een beetje marktaandeel, van 21% naar 20,5%. Dit komt vooral door het verdwijnen van tabaksverkopen. Toch zijn er ook successen: het aantal vaste klanten groeide en ze gaven gemiddeld meer uit per bezoek. Online bleef ook groeien, met inmiddels meer dan 7% van de omzet uit online bestellingen.
Jumbo CEO Ton van Veen:
“Ook in 2024 was sprake van uitdagende marktomstandigheden met aanhoudende kostenstijgingen en druk op marges, maar desondanks zijn we tevreden over onze prestaties en resultaten. De foodretailmarkt in Nederland is als geheel gekrompen door het wegvallen van de tabaksverkoop per 1 juli. Vanwege het relatief hoge aandeel tabaksomzet bij Jumbo heeft dat ons niet alleen ruim € 400 miljoen aan verkopen, maar in de tweede helft van het jaar ook significant marktaandeel gekost.
Daarnaast hebben we in heel 2024 ten opzichte van andere supermarkten voor ruim € 150 miljoen aan prijsverlagingen doorgevoerd. Dat laatste is een fundamenteel onderdeel van de ingezette koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’, waarmee we ons onderscheidend vermogen opnieuw kracht bijzetten en koers volgen om Jumbo nóg relevanter te maken voor onze trouwe klanten én voor nieuwe klanten. Dat doen we niet alleen met aantoonbaar lagere prijzen, maar we blijven ook verrassen met assortimentsvernieuwingen en onze service. We investeren op allerlei fronten, waaronder ook in duurzaamheid en lokale betrokkenheid. Investeren kunnen we alleen doen door scherp op onze kosten te blijven letten en de Jumbo organisatie verder te stroomlijnen. Op al deze zaken hebben we in 2024 – met zichtbaar resultaat – onze aandacht en energie gericht. De doorgevoerde maatregelen leveren in totaal € 150 miljoen aan besparingen op. Om onze organisatie nog sterker te maken, gaan we op dit pad verder.
We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan het versterken van de basis, waardoor er nu een goed fundament ligt voor verdere groei. Dat onze klanttevredenheid in het afgelopen jaar zowel in de winkels als online verder is toegenomen en zowel het aantal primaire klanten als de gemiddelde besteding per transactie verder is gestegen, geeft ons vertrouwen dat we de juiste stappen zetten. Een groot compliment geef ik graag aan alle Jumbo collega’s, ondernemers en partners die zich hier iedere dag met volle energie voor inzetten.”
Wat brengt 2025?
CEO Ton van Veen heeft er vertrouwen in. Jumbo heeft een plan voor 2025-2027 klaarstaan, waarin ze klanten terug willen winnen en marktaandeel vergroten. Speerpunten zijn een beter assortiment, scherpere prijzen en uitstekende service.
In België willen ze blijven groeien, zowel met nieuwe winkels als door bestaande winkels beter te maken. Ook duurzaamheid blijft belangrijk. Jumbo wil in 2040 volledig klimaatneutraal zijn en tegen 2030 60% plantaardige eiwitten verkopen.