Disney
Entertainment

Disney’s woestijnwonder: Abu Dhabi wordt thuisbasis voor nieuw park

10 mei
DoorMike
Mike

Mike schrijft duidelijke, scherpe en soms eigenwijze artikelen over alles wat er speelt in Nederland en soms het buitenland. Van opvallend nieuws en slimme tips tot wonen, werk, tech en meer. Geen wollige taal of lo…

Bekijk volledige bio

Yas Island krijgt er een magische buur bij. Disney – je weet wel, van Mickey, prinsessen, hyperspace-missies en het soort nostalgie dat ruikt naar popcorn – gaat een gloednieuw themapark bouwen in Abu Dhabi. En dat is best een dingetje, want het wordt het allereerste Disney-resort ooit in het Midden-Oosten.

Geen Mickey zonder Miral

Officieel wordt het park voorlopig ‘Disneyland Abu Dhabi’ genoemd, maar dat is vooral marketingtaal van CEO Bob Iger. Het is in elk geval niet alleen een Disney-feestje: de daadwerkelijke bouw en het runnen van de hele boel wordt gedaan door Miral, een lokale ontwikkelaar die je misschien kent van andere grote attracties op Yas Island (zoals Warner Bros. World of Ferrari World). Disney houdt zich vooral bezig met het creatieve gedeelte – de magie dus – en krijgt in ruil daarvoor een stapel royalty’s.

Of, zoals Iger het fijntjes verwoordde tijdens een conference call: We steken er geen cent eigen geld in. Maar we houden natuurlijk wél een oogje in het zeil.

“Echt Disney, maar ook echt Emiratisch”

Het park moet volgens Iger een mix worden van magie én lokale identiteit. Dat klinkt een beetje vaag, maar denk aan futuristische gebouwen, veel technologie en de herkenbare charme van Disney – maar dan misschien met een Arabische twist. Geen idee wat dat precies betekent, maar het klinkt alvast als iets dat je wilt zien.

Wat we wél weten: het komt op Yas Island, dat al aanvoelt als een soort pretpark-metropool. SeaWorld, Ferrari World, Warner Bros., en straks dus ook een sprookjeskasteel. Alsof iemand een wereldkaart op z’n kop heeft gehouden en daar alle grote merken in het zand heeft geplant.

Geen openinsdatum. Geen plattegrond. Geen prijzen.

Voor wie nu al plannen maakt voor een gezinsvakantie in 2027 of daaromtrent: hou nog even je adem in. Er is nog helemaal niets bekend over de openingsdatum, de ticketprijzen of zelfs maar wat voor attracties je kunt verwachten. Een Frozen-gebied? Een Arabisch sprookjesbos? Buzz Lightyear op een kameel? Alles is nog mogelijk.

Maar dat houdt Disney-liefhebbers waarschijnlijk niet tegen. Als er ergens een muis in een glitterpak verschijnt, volgen de mensen vanzelf.

Strategische timing?

Disney heeft dit moment trouwens niet zomaar gekozen. Het bedrijf zit in een vrij sterke periode. In het tweede kwartaal van 2025 boekten ze een omzet van $23,6 miljard, waarvan bijna $9 miljard kwam uit hun themaparkdivisie. In de VS lopen de parken lekker vol. Internationaal ietsje minder, maar dat lijkt geen reden tot zorg.

En terwijl men in Florida werkt aan een ‘Tropical Americas’-land met Indiana Jones en nieuwe villains in Magic Kingdom, kijkt Disney dus ook buiten de landsgrenzen. De deal met Miral lijkt sterk op die met Japan (waar het park in handen is van de Oriental Land Company) en China (waar ze samenwerken met een staatsbedrijf). Kortom: Disney weet inmiddels hoe je wereldwijde magie verkoopt zónder overal zelf het risico te dragen.

Dus… wat nu?

Wat dit nieuwe park precies gaat worden? Niemand weet het nog. Maar de locatie is goud, de timing slim, en de samenwerking strategisch. En zeg nou eerlijk – hoe vaak krijg je de kans om in een woestijnstad op een vliegend tapijt te stappen naast Donald Duck?

Laat de magie maar komen.

Relevante artikelen

Bekijk meer