De zuidelijke ringweg van Groningen — onderdeel van het project Aanpak Ring Zuid — was bedoeld om de bereikbaarheid, doorstroming en leefbaarheid van de stad te verbeteren. Maar het ambitieuze plan is allerminst zonder slag of stoot uitgevoerd. Wat begon als investering in infrastructuur is uitgegroeid tot een financieel en praktisch hoofdpijndossier, met vertragingen, extra kosten, betrokken faillissementen en zelfs een bocht waar automobilisten vaker de controle verliezen: de ‘Mario Kart-bocht’.

Alles op een rijtje
Miljoenen boven budget
Toen het project in 2016 werd aanbesteed, bedroeg het budget volgens plannen zo’n €388 miljoen voor de grootscheepse aanpak van Ring Zuid. Echter, gedurende de uitvoering liepen de kosten steeds verder op. In 2021 werd al duidelijk dat de meerkosten opliepen tot €111 miljoen extra — inclusief btw. De provincie Groningen trok hiervoor €95 miljoen extra uit, met een rijksbijdrage van €16 miljoen.
Later schattingen suggereren dat de uiteindelijke kosten nog veel hoger kunnen uitvallen. Volgens Van Hes Projectmanagement kan de eindprijs uitkomen op €850 miljoen (met nog verdere opwaartse correcties richting €1,2 miljard), mede door onvoorziene werkzaamheden, onderschatte risico’s en prijsstijgingen.
Onderzoeken naar “kostenoverschrijdende aanpak Ring Zuid” onthullen dat bij de aanbesteding, risicobeheer en afstemming tussen de betrokken partijen (provincie, gemeente, rijk en aannemers) fundamentele tekortkomingen zaten. In het MIT4-programma was er onvoldoende financiële ruimte ingecalculeerd voor de complexiteit van dit project.
Faillissement na verlies in ringwegproject
Een opvallende episode in dit infrastructurele drama is het faillissement van Jansma Drachten, een bedrijf dat actief was in grond-, weg- en waterbouw. In december 2022 vroeg Jansma Drachten faillissement aan, mede vanwege de aanzienlijke verliezen die het maakte in het werk aan de zuidelijke ringweg in Groningen.
Jansma had ongeveer 5% aandeel in het consortium dat verantwoordelijk was voor delen van de projectuitvoering, maar trok die rol letterlijk niet langer financieel. De verliezen uit de ringweg zijn genoemd als directe oorzaak van hun financiële ondergang.
Dit faillissement illustreert hoe ingrijpend de financiële druk was op partijen binnen dit grote infrastructuurproject — niet alleen voor overheden, maar ook voor uitvoerende bedrijven.

De ‘Mario Kart-bocht’: veel mis, weinig duidelijkheid
Een bijzonder aandachtspunt dat publieke commotie heeft gegenereerd is de beruchte verbindingsbocht tussen de zuidelijke ringweg (N7) en de westelijke ringweg (N370). Deze bocht kreeg al snel de bijnaam “Mario Kart-bocht”, nadat meerdere automobilisten in deze bocht de controle verloren en uit de bocht vlogen.
Sinds de opening in juli 2024 zijn tientallen incidenten gemeld. Regelmatig vliegt een auto uit de bocht, soms met meerdere ongelukken op één dag. De provincie erkent het probleem en startte een verkeersonderzoek, waarvan de uitkomsten in oktober verwacht worden.
In april 2025 werd geprobeerd de situatie te verbeteren door een stroevere asfaltlaag aan te brengen en een regengoot die dwars over het hoogste punt van de bocht lag te verwijderen. Toch bleven ongelukken zich voordoen. Bovendien zijn extra opvallende borden gepland, met fluorescerende achtergronden en waarschuwingen voor de scherpe bocht, om het verkeer te attenderen op het risico.
De provincie laat weten dat, ondanks dat de bocht volgens richtlijnen is ontworpen, er een mismatch lijkt te zijn tussen ontwerp én praktijk. Rijgedrag, zichtbaarheid, weginrichting en voertuigen worden allemaal meegenomen in het onderzoek.

Lees ook:
Waarom dit project zo beladen is
De Zuidelijke Ringweg had van meet af aan aanzienlijke risico’s: een complexe stedelijke omgeving, noodzaak tot verdiepte aanleg, vele aansluitingen en integratie met bestaande wegen.
De kostenoverschrijdingen, vertragingen en tegenvallers maken de ringweg tot case-study in infrastructuurprojecten. Het ontbreken van voldoende risicobudget en de inschrijving van aannemers onder “plafondprijs” droegen bij aan de druk.

Het faillissement van een uitvoerend bedrijf zoals Jansma Drachten toont dat ook bedrijven op de rand komen te staan binnen zulke projecten. En de Mario Kart-bocht laat zien dat zelfs afgeronde delen van de weg pas later tot operationele problemen kunnen leiden.
Wat valt te verwachten?
- De resultaten van het verkeersonderzoek naar de Mario Kart-bocht zullen in oktober bekend worden. Op basis daarvan kan besloten worden over herinrichting, aanvullende maatregelen of zelfs gedeeltelijke herbouw.
- Verdere verhoging van kosten in andere delen van het project kan niet worden uitgesloten; de balans tussen budgettering, uitvoering en risicomanagement blijft precair.
- Voor toekomstige wegprojecten in Nederland geldt dat de lessen uit Ring Zuid (transparantie, risicoberekening, samenwerking tussen partijen) extra scherp moeten zijn.