Trek in groei, maar buikpijn blijft – horeca ziet dubbele cijfers
De horeca blijft gestaag doordraaien: in het eerste kwartaal van 2025 steeg de omzet opnieuw, dit keer met ruim 3 procent. Een mooie plus, zou je denken. Toch heerst er in de branche geen feeststemming. Terwijl de cijfers stijgen, blijft het vertrouwen van ondernemers opvallend broos. Wat is hier aan de hand?
Table of Contents
Horecaomzet blijft stijgen, maar de zorgen zijn niet van tafel
De horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 opnieuw meer geld in het laatje gebracht. Volgens cijfers van het CBS ging de omzet er met 3,4 procent op vooruit ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Geen wereldschokkend percentage, maar hé — na zestien kwartalen op rij met groei klinkt het haast alsof de sector op automatische piloot staat. Toch ligt dat genuanceerder.

Hotels doen het aardig, campings wat minder
Hotels en andere logiesverstrekkers zetten 0,6 procent meer om. Niet spectaculair, maar positief. Hotels boekten zelf een nette plus van 2,3 procent. Vakantieparken en campings daarentegen — die kregen een tik: hun omzet daalde met 3,5 procent. Misschien was het voorjaar wat guur, of waren mensen hun caravan zat na drie zomers staycation. Wie zal het zeggen. Een ondernemer op een camping in Drenthe noemde het “een voorjaar om snel te vergeten. Regen, modder, en een groep Fransen die midden april hun reservering annuleerden omdat ze sneeuw zagen op Buienradar.”
Restaurants en cateraars koken met groei
De eet- en drinksector deed het beter. Daar ging de omzet met 4,4 procent omhoog. Vooral cateraars draaiden lekker: 5,5 procent meer omzet. Misschien dat het bedrijfsleven de lunch weer wat serieuzer neemt — of gewoon geen zin meer heeft in kantines met grijze kroketten. Restaurants zagen hun inkomsten met 5 procent stijgen. Fastfood deed het ook niet slecht (2,8 procent omhoog) en cafés, tja — die blijven toch een beetje het gezelligheidskompas van het land: 4 procent meer omzet.

Ondernemers blijven voorzichtig optimistisch… of eigenlijk: minder somber
Ondanks de omzetgroei lopen horecaondernemers nog steeds niet massaal juichend over straat. Volgens het CBS is het ondernemersvertrouwen weliswaar iets minder negatief geworden, maar nog steeds het laagst van alle sectoren. In cijfers: van -17,9 naar -12,3. Dat is dus nog steeds onder nul — oftewel: er heerst meer twijfel dan hoop.
Ze kijken iets minder donker naar het afgelopen kwartaal, maar als je ze vraagt hoe ze de komende drie maanden zien, klinkt het eerder als: “Mwoah.” Misschien is het de krappe arbeidsmarkt. Of de stijgende kosten. Of gewoon de realisatie dat groei niet per se gelijkstaat aan rust.

Kortom: het gaat wel, maar niemand haalt opgelucht adem
De horeca groeit. Weer. Maar zoals een restauranthouder in Haarlem het zei: “Leuk hoor, die groei, maar ondertussen betaal ik me blauw aan personeel, stroom en bier. En dan moet je ook nog de wc-rollen inkopen voor prijzen die vroeger op de wijnkaart stonden.”
Misschien is dat wel de samenvatting van de Nederlandse horeca in 2025: cijfers die bemoedigen, en een gevoel dat achterblijft.
Lees ook: 8 nieuwe trends in de Nederlandse horeca