Autobranche
Economisch

Dalende autobranche omzet in 2025: een dipje na de stormloop op elektrische auto’s

4 juni
DoorMike
Mike

Mike schrijft duidelijke, scherpe en soms eigenwijze artikelen over alles wat er speelt in Nederland en soms het buitenland. Van opvallend nieuws en slimme tips tot wonen, werk, tech en meer. Geen wollige taal of lo…

Bekijk volledige bio

Autobranche begint 2025 met 4,2% minder omzet dan jaar eerder

De auto- en motorbranche heeft het eerste kwartaal van 2025 met een omzetdaling van 4,2 procent afgesloten, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Niet meteen reden voor paniek, maar het verschil met een kwartaal eerder is wel opvallend. Toen schoten de omzetten nog met bijna 13 procent omhoog. Wat is er aan de hand? Vooral de verkoop van nieuwe auto’s liep terug. En flink ook.

De storm vóór de stilte

Eind 2024 gebeurde er iets dat je bijna kon voelen in de showrooms. Mensen stonden letterlijk in de rij voor een nieuwe elektrische auto. Waarom? Vanaf 1 januari 2025 verviel de BPM-vrijstelling voor elektrische voertuigen. BPM, dat is die belasting die je betaalt als je een nieuwe auto koopt. Tot voor kort waren elektrische modellen daarvan vrijgesteld. Logisch dus dat iedereen nog nét even een deal wilde sluiten voor het einde van het jaar.

Het gevolg? Een opgeblazen verkooppiek in het vierde kwartaal van 2024. Auto’s vlogen de deur uit. Niet alleen bij de dealers zelf, maar ook bij de importeurs van nieuwe personenauto’s – die draaiden toen gouden weken. En dat is precies de groep die nu de grootste klap krijgt. Hun omzet daalde in het eerste kwartaal van 2025 met 11,9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Een klassiek voorbeeld van ‘na pieken komt dalen’.

Omzet auto- en motorbranche eerste kwartaal
Autobranche / Foto: CBS

Bedrijfswagens en autobedrijven voelen het ook

Ook de markt voor zwaardere bedrijfswagens kreeg het zwaar te verduren, met een omzetdaling van 8,3 procent. En de grootste deelmarkt – de handel en reparatie van personenauto’s – ging er 3,1 procent op achteruit. Het voelt een beetje alsof de hele branche even moest bijkomen van die eindejaarshaast.

Opvallende uitzondering? De zogeheten speciale reparatiebedrijven. Die noteerden als enige een plusje: een omzetstijging van 4,5 procent. Wat voor bedrijven dat precies zijn, is niet meteen helder, maar je kunt denken aan outfits die zich richten op niche-reparaties, oldtimers of elektrische aandrijvingen. Misschien hadden zij simpelweg een rustige winter zonder al te veel leveringsproblemen.

Omzet auto- en motorbranche
Autobranche / Foto: CBS

Vertrouwen nog steeds laag, maar ietsje minder somber

Het ondernemersvertrouwen in de branche is nog altijd negatief, maar wel iets minder dan eerder dit jaar. Aan het begin van het tweede kwartaal stond het op -8,8. Dat was eerst nog -12,5. In gewone mensentaal: het blijft moeilijk, maar er klinkt een iets minder diepe zucht in de koffiekamers.

Ter vergelijking: gemiddeld over alle bedrijfstakken ligt het ondernemersvertrouwen op -7,5. De autobranche loopt dus nog net iets achter. Wellicht logisch – de onzekerheid over elektrische subsidies, accijnzen en regels ligt daar als een mistbank over de horizon.

Ondernemersvertrouwen auto- en motorbranche
Autobranche / Foto: CBS

Personeelstekort iets minder nijpend

Een kleine lichtpuntje op de arbeidsmarkt: het personeelstekort is iets afgenomen. Waar begin dit jaar nog 53,3 procent van de ondernemers aangaf moeilijk aan personeel te komen, is dat nu 42,5 procent. Niet ideaal, maar toch ietsje ademruimte.

Tegelijkertijd neemt het aantal vacatures wel weer toe. In het eerste kwartaal stonden er 8.000 open, tegenover 7.600 eind vorig jaar. Dus ja, minder krapte én meer vacatures – het klinkt tegenstrijdig, maar het kan ook simpelweg betekenen dat bedrijven opnieuw willen groeien na de winterdip.

Openstaande vacatures auto- en motorbranche
Autobranche / Foto: CBS

Kortom: na een spectaculair einde van 2024 is het eerste kwartaal van 2025 er een van bezinning. De branche krimpt, maar niet dramatisch. De cijfers ademen vooral: even pas op de plaats. Maar met een grillige markt, snel veranderende wetgeving en klanten die steeds kritischer worden, blijft het spannend of deze daling een tijdelijke hapering is – of het begin van een langere afdaling.

Relevante artikelen

Bekijk meer