Tesla was jarenlang de koning van de elektrische automarkt, maar die positie begint te wankelen. Terwijl topman Elon Musk steeds meer controverse oproept, klopt een nieuwe speler stevig op de deur: het Chinese BYD – voluit Build Your Dreams. Dit snelgroeiende merk verkoopt inmiddels meer elektrische auto’s dan Tesla in Europa en doet dat ondanks stevige importheffingen. Hoe is dat mogelijk? En wat maakt BYD zo aantrekkelijk voor de Europese consument?
Move over, Musk: BYD is here
Een nieuwe koning in EV-land
Je ziet ze steeds vaker rijden in Nederland: Tesla’s met de sticker ‘Ik heb deze auto gekocht voordat Elon Musk gek deed’. Het is geen geheim meer dat Tesla’s imago te lijden heeft onder het gedrag van topman Elon Musk. En juist in die vrije val verschijnt er een nieuwe ster aan het EV-firmament: BYD, voluit Build Your Dreams.

De Chinese fabrikant is hard op weg om Tesla wereldwijd én in Europa te overvleugelen. In april 2025 verkocht BYD in Europa meer elektrische auto’s dan Tesla. Een mijlpaal, zeker gezien de hoge importheffingen waar Chinese merken mee te maken hebben.
Europese opmars ondanks heffingen
BYD moet een gecombineerde importheffing van 27,4% betalen (10% standaard, 17,4% extra door EU-regelgeving). Dat lijkt veel, maar is relatief mild vergeleken met sommige Chinese merken die tot wel 37,6% extra betalen. Tesla daarentegen betaalt slechts 9% – een voordeel dat het deels verdiende door meer transparantie te tonen richting de Europese Commissie.
Toch weet BYD ondanks deze barrières te winnen aan populariteit. In april 2025 verkocht BYD 7.231 elektrische voertuigen in Europa, tegenover Tesla’s 7.165. Dat verschil van 66 voertuigen lijkt klein, maar de achterliggende cijfers zijn alleszeggend: Tesla daalde met 49% ten opzichte van april 2024, terwijl BYD maar liefst 359% groeide.
En dat terwijl BYD pas sinds eind 2022 écht voet aan de grond kreeg in Europa.
Veranderende consumententrend
De verschuiving in populariteit heeft ook alles te maken met veranderende percepties. Waar Tesla ooit synoniem stond voor technologische vooruitgang en innovatie, heeft het nu af te rekenen met de grilligheid van zijn CEO. Dat zet veel Europese consumenten aan het denken.
BYD speelt daar slim op in. Met een serie modellen die niet alleen betrouwbaar en scherp geprijsd zijn, maar ook aantrekkelijk ontworpen, verovert het snel terrein. Vooral de BYD Dolphin en Seal vallen in de smaak bij jonge, milieubewuste Europeanen.
Innovatie en infrastructuur
BYD investeert niet alleen in auto’s, maar in volledige infrastructuur. De Super e-Platform van het merk maakt laden bijna net zo snel als tanken, en laat daarmee de laadtijdconcurrentie achter zich.
Bovendien bouwt BYD aan zijn Europese toekomst. In Hongarije wordt een grote fabriek gebouwd die in 2027 operationeel moet zijn. Ook in Turkije komt een productielocatie. Daarmee kunnen productiekosten en importheffingen drastisch omlaag, wat BYD nog concurrerender zal maken.
BYD versus Tesla: de harde cijfers
Aspect | BYD | Tesla |
---|---|---|
Europese verkoop (april 2025) | 7.231 auto’s (+359% groei) | 7.165 auto’s (-49% daling) |
Europese aanwezigheid | Sinds eind 2022 | Sinds 2019 |
Importheffing | 27,4% totaal (17,4% extra) | 9% |
Aantal modellen | Breed (budget tot premium) | Beperkter aanbod |
Nieuwe fabrieken | Hongarije (2027), Turkije | Duitsland (Berlijn) |
Imago | Fris, groeiend | Beschadigd door CEO |
Samenwerking of strijd?
BYD kijkt naar samenwerking, zelfs met Tesla, om gezamenlijk de strijd aan te gaan tegen auto’s met verbrandingsmotoren. Of Elon Musk daar echter oren naar heeft, is nog maar de vraag. Het lijkt erop dat BYD de vijand liever omarmt dan bevecht, maar Tesla blijft vasthouden aan zijn status als lone wolf.
De droom wordt werkelijkheid
BYD’s naam is geen toeval: Build Your Dreams wordt steeds meer werkelijkheid. De Chinese autobouwer is niet alleen een uitdager, maar inmiddels ook een overwinnaar op belangrijke fronten. Met zijn razendsnelle opmars, strategische fabriekslocaties en innovatieve technologie is BYD hard op weg om de dominante kracht in elektrisch rijden te worden.
En waar Tesla ooit het gezicht was van de toekomst, lijkt dat gezicht nu langzaam te vervagen achter de grillen van zijn oprichter. De nieuwe leider? BYD.