Bill Gates
Duurzaamheid

“Bill Gates dumpt zijn $645 miljoen superjacht – een futuristisch meesterwerk uit Nederland”

1 augustus
DoorMike
Mike

Mike schrijft duidelijke, scherpe en soms eigenwijze artikelen over alles wat er speelt in Nederland en soms het buitenland. Van opvallend nieuws en slimme tips tot wonen, werk, tech en meer. Geen wollige taal of lo…

Bekijk volledige bio

Bill Gates, miljardair, techpionier en zelfverklaard klimaatredder, wil van zijn futuristische speeltje af. Een drijvend paleis, gebouwd in Nederland, vaart mogelijk binnenkort zonder zijn beroemdste passagier. Gates wil namelijk zijn ‘groene’ megajacht verkopen – zonder er ooit daadwerkelijk één voet aan boord te hebben gezet. Wat begon als een ambitieus statement over duurzaamheid eindigt nu in een stille exit van 645 miljoen dollar.

Bill Gates verkoopt zijn futuristische jacht Breakthrough
Bill Gates verkoopt zijn futuristische jacht / Foto: Feadship

Van droom tot doorverkoop: waarom Gates zijn superjacht verkoopt

Stel je voor: je laat een jacht bouwen. Niet zomaar een jacht, maar een technologisch hoogstandje. 120 meter lang, met een eigen medisch centrum, bioscoop, spa, meerdere hottubs, marmeren afwerking, eikenhout tot aan het plafond. En dan tóch besluiten om het schip nooit te betreden.

Klinkt vreemd? Dat is precies wat er met de “Breakthrough” lijkt te zijn gebeurd. Bill Gates – die officieel nooit heeft bevestigd dat het schip van hem is – wordt al tijden in één adem genoemd met dit varende luxeproject. En nu? Nu staat het jacht te koop. Prijskaartje: 645 miljoen dollar. Een koopje. Voor wie wat ruimte over heeft aan de kade.

Wat maakt dit jacht zo bijzonder?

Op het eerste gezicht: luxe. Veel luxe. Maar onder de motorkap – of beter: onder het dek – zit een andere boodschap verborgen. De Breakthrough is gebouwd op duurzame principes. Het schip vaart op waterstof en biobrandstof, en zou tot 90 procent minder uitstoten dan vergelijkbare superjachten. Dat betekent: dobberen op de oceaan met een iets schoner geweten.

Je zou bijna vergeten dat je nog steeds een immense hoeveelheid staal door de oceaan laat glijden.

Waarom verkoopt Gates het schip?

Tja, daar kunnen we naar raden. Misschien vond hij het idee aantrekkelijker dan de uitvoering. Misschien was het bouwen van een groen icoon belangrijker dan er daadwerkelijk op rondvaren. En misschien – heel misschien – is het ook gewoon een reminder dat zelfs miljardairs zich kunnen vergissen in hun impulsaankopen.

Wat het extra pijnlijk maakt: volgens verschillende Amerikaanse bronnen heeft Gates letterlijk nog nooit voet gezet op zijn eigen jacht. Niet tijdens de bouw, niet bij de tewaterlating, en ook niet bij de oplevering. Een beetje als een dure racefiets kopen om vervolgens altijd de bus te nemen.

Made in Holland: trots van Feadship

Wat veel mensen niet weten: de Breakthrough is gebouwd door Feadship, een gerenommeerde Nederlandse jachtbouwer. Denk aan Rolls-Royce-kwaliteit, maar dan voor de zee. CEO Jan-Bart Verkuyl zei ooit in een persbericht dat het jacht – toen nog ‘Project 821’ genoemd – niet alleen gebouwd werd voor een individuele klant, maar voor de wereld. “Het doel was om een nieuwe, schone technologie te ontwikkelen, niet alleen voor dit project, maar voor de hele wereld”, aldus Verkuyl.

Dat klinkt groots, misschien zelfs een tikje melodramatisch. Maar eerlijk is eerlijk: als er ergens in de wereld nog innovatie uit het hart komt, dan is het wel bij bedrijven die waterstof aandrijven onder een luxe dek van marmer.

Wat drijft klimaatbewuste miljardairs?

De afgelopen jaren is er een nieuw type miljardair ontstaan. De ‘klimaatknuffelaar’. Rijk, idealistisch, en ergens ook een beetje schuldig. Ze doneren aan klimaatfondsen, vliegen met hun privéjets naar klimaattoppen, en bouwen jachten op waterstof. Je kunt er cynisch over doen – en vaak is dat ook terecht – maar tegelijkertijd zetten ze wél druk op innovatie.

Bill Gates is zo’n figuur. Hij predikt duurzaamheid, investeert in groene technologie en schreef zelfs een boek over hoe we een klimaatcatastrofe kunnen voorkomen. En nu dus dit jacht. Of beter gezegd: dat jacht, want het is alweer onderweg naar een nieuwe eigenaar.

Vraag die vaak opduikt: Is een waterstofjacht écht milieuvriendelijk?

In theorie wel. Waterstof als brandstof stoot tijdens gebruik nauwelijks CO₂ uit. Maar… het produceren van die waterstof kost nog altijd veel energie. Tenzij die energie uit hernieuwbare bronnen komt (denk: zon of wind), is de winst beperkt. Biobrandstof dan? Ook die is schoner dan diesel, maar vaak schaars en niet volledig emissievrij.

Kortom: het is beter dan de norm, maar geen heilige graal. Zoals zo vaak geldt: het gaat om het grotere plaatje. En de richting die we op bewegen.



Wat leren we van dit verhaal?

Misschien is het gewoon een leuke anekdote over een man met te veel geld. Maar je zou er ook een bredere les in kunnen zien. Innovatie ontstaat zelden in stilte. Je hebt gekke ideeën nodig. Geld. Visie. En ja – soms zelfs iemand die een jacht laat bouwen dat hij nooit gebruikt. Want wat vandaag voelt als overdaad, kan morgen de norm zijn.

En zeg nou zelf: zonder mensen die buiten de lijntjes kleuren – en af en toe hun jacht op Marktplaats zetten – zou de wereld een stuk saaier zijn.

De Breakthrough is meer dan een speeltje voor de elite. Het is een symbool van hoe duurzaamheid, technologie en decadentie samenkomen in een tijd waarin we ons steeds vaker afvragen: hoe rijk kun je zijn, zonder de wereld te schaden?

Of het antwoord op die vraag op het dek van een jacht ligt? Waarschijnlijk niet. Maar het is een fascinerend begin.

Relevante artikelen

Bekijk meer