Benzine wordt duurder in 2026
Algemeen

Benzine minstens 5 cent duurder door belasting vanaf 2026

30 november
DoorRutger
Rutger

Rutger vertelt graag verhalen met zijn rol als filmmaker maar hij stroopt ook graag zijn mouwen op om te schrijven. Zijn kennis ligt in storytelling, films en games (design). Verder heeft hij een achtergrond in mult…

Bekijk volledige bio

Als je in het nieuwe jaar weer tankt, kan het zijn dat je die brandstof duurder afrekent dan je gewend bent. Volgens recente berichten wordt benzine in Nederland vanaf 2026 duurder — en dat komt onder andere door hogere belastingen. In dit blog leggen we uit waarom de prijs oploopt, wat er verandert en wat dat betekent voor jouw portemonnee.

Wat weten we tot nu toe over de prijsstijging

  • Omdat de huidige accijnskorting op brandstof (ingevuld sinds 2022) mogelijk vervalt of vermindert, kan de prijs van benzine flink stijgen.
  • Sommige prognoses zeggen dat de literprijs met minstens 25,8 cent per liter oploopt als de korting verdwijnt.
  • Andere deskundigen verwachten dat de stijging geleidelijk is — maar structureel. Volgens hen komt dat door extra kosten voor biobrandstoffen, milieuregels en hogere productie- en distributiekosten.
  • Door die combinatie van belastingmaatregelen en extra kosten zullen veel automobilisten per tankbeurt — en per gereden kilometer — meer betalen.

Kortgezegd: de benzineprijs gaat omhoog. En dat ga je merken.

Waarom wordt benzine (weer) duurder?

Einde van de tijdelijke accijnskorting

Tijdens de energiecrisis vanaf 2022 verlaagde de Nederlandse overheid tijdelijk de accijns op brandstof om de druk op huishoudens te verlichten. Die korting loopt eind 2025 af. Zonder verlenging betekent dat per 1 januari 2026 een prijsstijging — mogelijk met ongeveer 25 – 26 cent per liter benzine.

Strengere milieu- en brandstofregels

Tegelijkertijd moet benzine steeds “groener” worden: oliemaatschappijen worden verplicht om meer biobrandstof te mengen, wat duurder is om te produceren. Dat zorgt voor extra kosten die doorgerekend worden aan de pomp.
Later kan er ook een emissierechtensysteem (ETS2) komen voor tankstations, wat nog verder druk zet op prijsopbouw.



Belastingen en inflatiecorrectie

De brandstofaccijns wordt al jaren opnieuw berekend met inflatie. Dat betekent dat de kans groot is dat de belastingen in 2026 en daarna mee stijgen met de kosten van levensonderhoud, wat de pompprijs cumulatief opdrijft.

Internationale factoren

De olieprijs, valuta-koersen, kosten van transport en raffinage — allemaal zaken buiten Nederland — spelen een rol. Als die stijgen, vertaalt dat zich ook naar duurdere benzine bij ons.

Wat betekent dit voor jou als automobilist

  • Hogere kosten per rit — Elke tankbeurt kost straks merkbaar meer. Rij je dagelijks of veel kilometers, dan loopt dat al snel in de honderden extra euro’s per jaar.
  • Minder budget voor andere zaken — Hogere brandstofkosten kunnen leiden tot minder ruimte voor boodschappen, energierekening of sparen.
  • Keuzes maken over vervoer — Voor sommigen wordt een auto op benzine minder aantrekkelijk. Alternatieven zoals meer carpoolen, openbaar vervoer of (gedeeltelijk) elektrisch rijden kunnen zwaarder meetellen.
  • Grenstanken wordt interessanter — Als benzine in Nederland duurder wordt, kan tanken in buurlanden prijstechnisch aantrekkelijker zijn.

Wat kan je zelf doen om de kosten te beperken

  • Plan ritten slimmer: combineer boodschappen, werk, afspraken — zo verminder je het aantal tankbeurten.
  • Rij rustiger en zuiniger: een constante snelheid en minder racen of hard remmen scheelt brandstof.
  • Overweeg voor alternatieven: OV, fietsen, elektrische auto of carpoolen kunnen op termijn goedkoper zijn.
  • Let op aanbiedingen en tank bij voordelige stations: prijsverschillen tussen tankstations zijn vaak groot.
  • Houd rekening met de overheid: toekomstige beleidsregels, subsidies of stimulansen voor duurzamere mobiliteit kunnen je keuzes beïnvloeden.
Photo by fast-stock on Shutterstock

FAQ

Waarom wordt benzine in 2026 duurder?
De tijdelijke accijnskorting op brandstof vervalt en milieuregels plus productiekosten stijgen. Daardoor loopt de literprijs op — mogelijk met 25 tot 26 cent per liter.

Is de prijsstijging 5 cent of veel meer?
5 cent is waarschijnlijk een onderschatting. Analyses wijzen eerder op een stijging tussen ~25 en ~26 cent per liter, afhankelijk van soort brandstof en marktontwikkelingen.

Gaan alleen benzineprijzen omhoog?
Nee. Ook diesel en LPG worden duurder door dezelfde belasting- en milieumaatregelen.

Wanneer merk ik de prijsstijging?
Als de accijnskorting vervalt per 1 januari 2026 — bij de eerstvolgende tankbeurt na die datum. Maar prijsontwikkeling kan geleidelijk zijn, afhankelijk van olieprijs en regelgeving.

Zijn er nog alternatieven om kosten te beperken?
Minder rijden, alternatieve vervoersmiddelen, carpoolen, besparen op brandstof door zuinig rijden, of overstappen op elektrisch.

Relevante artikelen

Bekijk meer