De release van Grand Theft Auto VI (GTA 6) is zonder twijfel één van de meest besproken gebeurtenissen in de gamewereld. Sinds de eerste trailer in december 2023 werd uitgebracht, is de hype nauwelijks afgenomen. Fans wachten al meer dan tien jaar op dit vervolg, en analisten zijn het erover eens: GTA VI zal de game-industrie financieel volledig opschudden. Maar hoe winstgevend gaat dit spel precies zijn?

Alles op een rijtje
De erfenis van GTA V
Om te begrijpen wat GTA VI kan opleveren, moeten we terugkijken naar het succes van GTA V. Dat spel, uitgebracht in 2013, was binnen drie dagen al goed voor 1 miljard dollar aan omzet – een record in de entertainmentgeschiedenis. Inmiddels heeft GTA V wereldwijd meer dan 195 miljoen exemplaren verkocht en blijft het, dankzij online uitbreidingen en microtransacties in GTA Online, een enorme inkomstenbron voor uitgever Take-Two Interactive.
Met zo’n succesverhaal als voorganger liggen de verwachtingen voor GTA VI logischerwijs torenhoog.

Lees ook:
Verkoopverwachtingen voor GTA VI
Analisten van DFC Intelligence voorspellen dat deze game in het eerste jaar al meer dan 3,2 miljard dollar zal opleveren. Een derde daarvan zou voortkomen uit pre-orders, nog vóór het spel daadwerkelijk in de winkels ligt.
Andere schattingen gaan nog verder. Zo suggereert investeringsfirma Konvoy dat GTA VI in de eerste 60 dagen na release 7,6 miljard dollar omzet kan draaien. Dat zou betekenen dat de ontwikkelingskosten, geschat tussen de 1 en 2 miljard dollar, vrijwel direct zijn terugverdiend.
Verkoopvolumes: miljoenen kopieën
Qua verkoopaantallen verwachten experts dat GTA VI binnen een jaar 30 tot 40 miljoen exemplaren zal verkopen. Ter vergelijking: GTA V verkocht 32,5 miljoen exemplaren in het eerste jaar. Daarmee zou het dus niet alleen zijn voorganger evenaren, maar mogelijk zelfs ruimschoots overtreffen.
Extra inkomsten uit online diensten
Wat GTA V bijzonder winstgevend maakte, waren de inkomsten uit GTA Online. Ook voor GTA VI wordt verwacht dat een groot deel van de omzet uit in-game aankopen komt. Abonnementsdiensten zoals GTA+ zullen een vaste inkomstenbron vormen. Daarnaast kunnen nieuwe microtransacties en uitbreidingen de levensduur van de game enorm verlengen.

Invloed op de industrie
De release van deze game zal niet alleen Rockstar Games en Take-Two rijk maken, maar ook de rest van de industrie beïnvloeden. Sommige ontwikkelaars stellen hun releases uit om niet in de schaduw van GTA VI te verschijnen. Marketingexperts omschrijven de game al als een “zwarte wolk die boven alles hangt” in de sector.
Take-Two CEO Strauss Zelnick noemde GTA VI zelfs “de meest geanticipeerde entertainmentproperty aller tijden”.
Ongekende winstgevendheid
Alles wijst erop dat GTA VI één van de meest winstgevende releases in de geschiedenis van entertainment wordt. Met verwachte omzetcijfers van 3 tot 7 miljard dollar in het eerste jaar, tientallen miljoenen verkochte exemplaren en extra inkomsten uit online diensten, is de kans groot dat GTA VI alle records verbreekt.
Kortom: GTA VI is niet alleen een game, maar een wereldwijde entertainmentgebeurtenis die de lat voor toekomstige releases ongekend hoog legt.