Porsche Cayenne EV
Tech

Porsche Cayenne EV: draadloos opladen zonder stekker

5 september
DoorMike
Mike

Mike schrijft duidelijke, scherpe en soms eigenwijze artikelen over alles wat er speelt in Nederland en soms het buitenland. Van opvallend nieuws en slimme tips tot wonen, werk, tech en meer. Geen wollige taal of lo…

Bekijk volledige bio

Het klinkt bijna als magie: een elektrische SUV die je niet meer aan de kabel hoeft te hangen, maar gewoon laadt zodra je hem boven een soort matje parkeert. Toch is dat precies wat Porsche in 2026 van plan is met de volledig elektrische Cayenne. Een draadloos oplaadsysteem dat de drempel naar elektrisch rijden nóg een stukje lager moet maken. Of beter gezegd: comfortabeler, want gemak is in de autowereld minstens zo belangrijk als prestaties.

Porsche Cayenne EV: draadloos opladen zonder stekker
Porsche Cayenne EV: draadloos opladen zonder stekker / Foto: Porsche


Geen stekker, geen gedoe

Iedereen die elektrisch rijdt, kent het ritueel: thuiskomen, kabel uitrollen, stekker erin, en hopen dat hij de volgende ochtend vol zit. Geen drama natuurlijk, maar het heeft iets onhandigs. Zeker als het regent of als je in het donker staat te hannesen. Porsche belooft nu een einde aan dat gepruts met kabels. Gewoon parkeren en klaar.

Porsche Cayenne EV: draadloos opladen zonder stekker
Porsche Cayenne EV: draadloos opladen zonder stekker / Foto: Porsche

Het systeem bestaat uit twee onderdelen: een grondplaat die verbonden is met je elektriciteitsnetwerk, en een voertuigplaat die verwerkt zit in de onderkant van de Cayenne. Zodra de SUV boven de plaat staat, zoeken de twee elkaar als het ware op en wordt de energie draadloos overgedragen via een magnetisch veld. Eigenlijk niet zo anders dan het draadloos opladen van je telefoon – maar dan een maatje groter.

“Ease of use” is alles

Porsche presenteert de technologie volgende week officieel tijdens de IAA Mobility Show in München. In hun persbericht benadrukken ze vooral de gebruiksvriendelijkheid van het systeem. “Ease of use, suitability for everyday use and charging infrastructure are still the decisive factors when it comes to the acceptance of electric mobility,” aldus Dr. Michael Steiner, lid van de raad van bestuur van Porsche.

En hij heeft natuurlijk een punt. Kijk om je heen: de meeste mensen stappen pas over op elektrisch rijden als ze zeker weten dat opladen geen hoofdpijndossier wordt. Niemand heeft zin in ingewikkelde kabels of infrastructuur die maar half werkt.

Hoe snel laadt dat eigenlijk?

Volgens Porsche levert de grondplaat een maximaal laadvermogen van 11 kW. Dat is een nette waarde voor thuisladen en vergelijkbaar met wat je zou halen met een reguliere wallbox. De efficiëntie van het systeem zou 90 procent bedragen. Dat klinkt hoog, en eerlijk is eerlijk: de meeste draadloze systemen die we kennen – denk aan telefoons of tandenborstels – verliezen altijd wel wat vermogen. Als Porsche die belofte waarmaakt, laden Cayenne-rijders straks net zo snel draadloos als via de kabel.

De plaat zelf weegt zo’n 50 kilo, wordt luchtgekoeld en functioneert in temperaturen van -40 tot 50 graden Celsius. Of dat in een koude winter in Finland of een snikhete zomer in Zuid-Spanje ook écht soepel werkt, dat moet de praktijk nog uitwijzen.

Niet de eerste poging

Porsche doet alsof dit revolutionair is, maar eerlijk gezegd: draadloos laden is niet nieuw. BMW experimenteerde er al in 2019 mee. Alleen… dat systeem kwam nooit verder dan een testfase. Waarom? Waarschijnlijk te duur, te complex, of gewoon niet handig genoeg. Porsche lijkt nu echter serieus te mikken op productie.

Toch is er een addertje onder het gras. De technologie wordt geen standaard feature, maar een optie bij aankoop. Dat betekent dat je bij de bestelling van je Cayenne moet beslissen of je het wilt hebben. Achteraf inbouwen? Vergeet het maar. Voorlopig kunnen andere Porsche-rijders – zoals eigenaren van de Taycan – dit systeem dus ook niet retrofitted krijgen.

Richard Hammond neemt je mee in de ervaring…

In deze video neemt Richard Hammond je mee naar Engeland voor een vroege kennismaking met de Cayenne EV. Hij sleept er een klassieke auto van drie ton mee, en blijft niet onbetuigd – rijdt zélfs een record op de legendarische Shelsley Walsh hillclimb. Dat maakt het allemaal meteen tastbaarder. Niet alleen een oplaadsysteem, maar een SUV die laat zien: “ja, ik kan laden én indruk maken.”

Marketing of echte vooruitgang?

De vraag is natuurlijk: hoeveel mensen zitten hier echt op te wachten? Voor puristen voelt het misschien als een luxe gimmick. Maar kijk je naar de doorsnee EV-rijder, dan draait het vaak om comfort en gemak. Geen kabels meer, geen natte handen, gewoon parkeren en opladen. Het past bij de lifestyle die Porsche probeert te verkopen.

En eerlijk, dit is typisch Porsche: een technologie die misschien niet levensveranderend is, maar die perfect aansluit bij hun merkbelofte van innovatie en premium gebruikservaring. Zoals met zoveel snufjes – denk aan keramische remschijven of sportuitlaten – kan het zomaar uitgroeien tot dé feature die andere merken later kopiëren.

Een compromis?

Met de draadloze laadoptie in de Cayenne EV laat Porsche zien dat elektrisch rijden niet per se een compromis hoeft te zijn. Ja, het kost waarschijnlijk een flinke smak geld extra. En ja, er zullen sceptici zijn die zeggen dat een kabel aansluiten helemaal geen moeite is. Maar zoals zo vaak gaat het hier niet alleen om de techniek, maar om het gevoel. Het idee dat jouw auto zichzelf oplaadt terwijl jij binnen koffie drinkt.

Of dit straks massaal omarmd wordt, moet de tijd uitwijzen. Maar één ding is zeker: Porsche weet opnieuw de aandacht te trekken – en in de wereld van elektrische mobiliteit is dat minstens zo belangrijk als de techniek zelf.

Relevante artikelen

Bekijk meer