Koning Willem Aledander
Lifestyle

De koning rijdt voortaan hybride — in een Audi van ruim 800.000 euro

19 juni
DoorMike
Mike

Mike schrijft duidelijke, scherpe en soms eigenwijze artikelen over alles wat er speelt in Nederland en soms het buitenland. Van opvallend nieuws en slimme tips tot wonen, werk, tech en meer. Geen wollige taal of lo…

Bekijk volledige bio

Nee, geen gouden koets of statige paarden — onze koning rijdt tegenwoordig gewoon in een Audi. Nou ja, gewoon… het prijskaartje liegt er niet om: iets boven de acht ton. En dat is euro’s, geen kilometers.


Een limo met alles erop, eraan en eronder

Koning Willem-Alexander heeft sinds kort een gloednieuwe Audi A8 L 60 TFSI e — een verlengde, zwaar aangepaste en behoorlijk indrukwekkende limousine. De standaardversie is al geen kleine jongen, maar die van onze koning is nóg langer. Ze hebben er letterlijk een stukje tussen geplakt, ergens tussen de voordeuren en de achterbank. Waarom? Beenruimte. Want als je als staatshoofd ergens recht op hebt, dan is het wel het kunnen strekken van je benen terwijl je over de A12 zoeft.

De verlenging en bepantsering worden vermoedelijk uitgevoerd in Duitsland, al was het ooit het Nederlandse RemetzCar die zich over zulke projecten boog. Dat bedrijf bestaat inmiddels niet meer — net als de illusie dat een koning gewoon een simpele auto rijdt.

Wat meteen opvalt is het kenteken: AA-86. Dat nummer gaat al een tijdje mee en is speciaal gereserveerd voor leden van het Koninklijk Huis. Geen zin om telkens een nieuw plaatje te regelen als je weer eens een andere bolide uitkiest. Handig, toch?

Van buiten chic, van binnen bunker

De wagen ziet er van buiten uit als een iets chiquere A8, maar schijn bedriegt. Onder dat glanzende laklaagje zit een kleine tank verscholen. Kogelwerende platen, explosiebestendige vloer, banden die het blijven doen zelfs als ze lek zijn… het zit er allemaal in. En ja, dat tikt aan: al die beveiliging voegt zomaar een ton aan extra gewicht toe. Je vraagt je bijna af of de oprit van Huis ten Bosch dat wel trekt.

Toch rijdt het allemaal nog behoorlijk soepel. De auto is een plug-in hybride en haalt een gecombineerd vermogen van 449 pk. Dat is niet mis, zeker als je bedenkt dat je eigenlijk met een rijdend fort te maken hebt. In 4,9 seconden van 0 naar 100 in de standaarduitvoering — de koninklijke versie doet er iets langer over, maar hé: haast is een luxeprobleem als je koning bent.

Een elektrische knipoog naar duurzaamheid

Opmerkelijk is de keuze voor een hybride systeem. Ja, je leest het goed: de koning rijdt deels elektrisch. Dat klinkt lekker duurzaam, al zullen de accuprestaties onder dat gewicht niet echt records breken. Audi beweert dat je met normaal gebruik een verbruik van 1 op 50 kunt halen. In de praktijk — en zeker met al dat staal — komt dat neer op een stuk minder. Maar symboliek telt ook, zeker in tijden van klimaatbewustzijn.

Acht ton — en dan moet je de winterbanden nog kopen

Een reguliere A8 L 60 TFSI e begint zo rond de €130.000. Tel daar bepantsering, verlenging, koninklijk maatwerk, discreet communicatiesysteem, waarschijnlijk een minibar en weet-ik-wat-nogmeer bij op, en je komt al snel uit op een totaalprijs tussen de €700.000 en €900.000. Even slikken, al betaalt de koning dit soort dingen natuurlijk niet met een pinpas bij de dealer. Dat loopt via wat complexere constructies.

En eerlijk is eerlijk: voor een man wiens gezicht op euromunten staat, is het nog een vrij bescheiden keuze.

Relevante artikelen

Bekijk meer