Project 824
Lifestyle

Feadship onthult ‘Project 824’: superjacht van 100 meter voor oud-Starbucksbaas Howard Schultz

13 mei
DoorMike
Mike

Mike schrijft duidelijke, scherpe en soms eigenwijze artikelen over alles wat er speelt in Nederland en soms het buitenland. Van opvallend nieuws en slimme tips tot wonen, werk, tech en meer. Geen wollige taal of lo…

Bekijk volledige bio

Op een druilerige ochtend in Kaag rolde Feadship vorige week een van haar grootste projecten ooit de loods uit: Project 824, een imposant superjacht van exact 100 meter lang. Alleen Symphony, het 101,5 meter lange paradepaardje uit 2015, was ooit groter op deze werf. Toch voelt deze nieuwste creatie niet als een tweede plek. Niet als je de contouren ziet glinsteren in het ochtendlicht, en zeker niet als je bedenkt wie het schip vermoedelijk heeft besteld: niemand minder dan Howard Schultz, de voormalig CEO van Starbucks.

Van koffie tot kajuiten

Schultz – die je gerust een selfmade miljardair mag noemen – bouwde in de jaren ’80 en ’90 een lokaal koffiebedrijfje om tot een wereldwijde koffiegigant. En nu, op z’n 71ste, lijkt hij z’n zinnen gezet te hebben op de zee. Waarom ook niet? Met een vermogen van ruim 3 miljard dollar heb je wat te besteden. En dus bestelde hij, volgens ingewijden, een drijvend paleis dat technisch net zo ambitieus is als het latte-imperium dat hij ooit leidde.

De werf zwijgt overigens in alle toonaarden over de eigenaar. Maar zoals dat gaat in de wereld van superjachten: de roddelmachine draait op volle toeren, en de naam Schultz valt opvallend vaak.

Techniek die je niet hoort

Project 824 vaart straks op een diesel-elektrisch systeem met ABB-pod drives. Klinkt saai? Tot je aan boord stapt en merkt dat het stil is. Echt stil. Geen gebrom, geen getril. Alsof het schip over het water glijdt als een mes door boter. Dat soort rust koop je niet met geld alleen – daar heb je vernuft voor nodig. En dat is precies waar Feadship, samen met De Voogt Naval Architects, in uitblinkt.

Gestroomlijnd, met karakter

Het ontwerp komt uit de koker van het Finse bureau van Jarkko Jämsén. Geen fratsen, geen overdreven krullen, maar vloeiende lijnen en een plat profiel dat iets ongrijpbaars heeft. Elegant en een tikje afstandelijk – alsof het schip weet dat het bekeken wordt, maar daar zelf niet zo mee zit.

Binnenin is het een ander verhaal. Daar heeft het Franse Liaigre Studio zich mogen uitleven, met naar verluidt ingetogen luxe, zachte materialen en alles op maat. Hoe het er precies uitziet? Geen idee. Maar reken op suites die groter zijn dan een Amsterdams appartement en badkamers waar je met gemak in verdwaalt.

Van beachclub tot helipad?

Project 824 heeft een breedte van 13,60 meter en duikt tot 4,10 meter diep het water in. Dat geeft ruimte. Veel ruimte. Denk aan een zwembad op het hoofddek, een beachclub met klapbalkons, een tendergarage (voor als je kleine bootje ook stijlvol moet zijn) en misschien – als de geruchten kloppen – een helikopterdek. Want ja, als je een jacht van honderd meter hebt, moet je er ook een beetje op kunnen landen, toch?

Voor wie nog twijfelde: dit is geen speeltje voor een zomertje Middellandse Zee. Dit schip is gebouwd om de wereld rond te varen. En comfortabel ook.

De laatste hand

Momenteel ligt Project 824 bij de Feadship-werf in Aalsmeer, waar hij wordt afgewerkt. Online doken al wat schimmige beelden op van de laatste werkzaamheden. Technici in overalls. Kranen die schaduwen werpen over het dek. De geur van vers gelast staal en nat hout. De verwachting is dat het jacht ergens later dit jaar wordt opgeleverd – als de zeetests op de Noordzee goed verlopen tenminste.

Een jacht met een verhaal

Schultz is inmiddels alweer jaren uit de koffiezaken. Hij zwaaide voor het laatst af in 2018 en liet de teugels over aan Brian Niccol, een andere zwaargewicht uit de Amerikaanse foodindustrie. Maar met dit jacht laat Schultz nog één keer van zich horen. Niet in een interview, niet via een opiniestuk – maar met staal, aluminium en honderden miljoenen aan vakwerk.

Project 824 een statement op zee

Project 824 is geen jacht dat opvalt door bling of groteske overdaad. Het is een les in beheersing. In stille luxe. In het idee dat je niet altijd het hardst hoeft te schreeuwen om indruk te maken. Of Howard Schultz het nu écht heeft besteld of niet – het past bij zijn imago. Groot, stijlvol, maar met een zekere ingetogenheid. En eerlijk is eerlijk: als je net iets te veel cappuccino’s hebt verkocht, is dit een verdomd mooie manier om je pensioen te vieren.

Relevante artikelen

Bekijk meer